MENY
Din däck- och fälgspecialist Tryggt och säkert Proffs sedan 1992

Köp TPMS sensorer direkt online

Behöver du hjälp med TPMS? Inga problem, vi på Tyred kan däcktrycks-system!


TPMS direkt online
TPMS i alla färger

Information om TPMS och de olika systemen

Varför har man ett däcktrycks-system?

Det är ett system som blir allt vanligare i nya bilar och är avsett till att hjälpa dig som förare att hålla koll på rätt lufttryck i dina däck. Anledningen till att man tog fram TPMS är för att det skonar både miljön och räddar liv. Att ha rätt lufttryck i dina däck är viktigare än vad du tror. Enligt EU förordningen 661/2009 ska alla bilar som är typgodkända efter november 2012 eller nya bilar som är sålda efter november 2014 ha TPMS.Klokt med rätt däcktryck!

Du sparar pengar och värnar om miljön genom att:

  • Minska bränsleförbrukningen. Ett felaktigt luftryck ökar rullmotståndet i däcket så att mer bränsle förbrukas.
  • Minska däckslitage. Felaktigt lufttryck ökar temperaturen i däcket så att slitage uppstår.
  • Minska CO2 utsläpp. Felaktigt lufttryck ökar bränsleförbrukningen och därmed ökat CO2 utsläpp.
  • Minska antalet olyckor. Felaktigt lufttryck förändrar bilens köregenskaper, bromssträckan förlängs och väghållningen i kurvor försämras vilket kan vara avgörande om en oväntad situation uppstår.

När det gäller TPMS så finns det två olika system som används idag. Det kallas direkt eller indirekt TPMS.

Vad är Direkt TPMS?

Direkt TPMS är ett avancerat system som använder sig av olika sensorer som sitter bakom ventilen i varje hjul. På så sätt kan man avläsa exakt vilket lufttryck och temperatur det är i varje hjul. Nackdelen med det här systemet är att det är dyrt och kräver att man normalt måste programmera sensorerna i varje hjul så att de kan ”kommunicera” med din bil. Fördelen med det här systemet är att det märks direkt om det är dåligt lufttryck och på så sätt kan varna mycket tidigare än ett indirekt system, vilket kan vara direkt avgörande om en svår situation uppstår.

Vad är Indirekt TPMS?

Indirekt TPMS är ett system som egentligen mäter om det är någon skillnad på rotationshastighet mellan de olika hjulen på din bil, detta avläses då med hjälp av bilens ABS-system. Skulle då lufttrycket sjunka i något däck så rullar det snabbare än de andra hjulen på bilen, det indikerar en lampa i instrumentpanelen som varnar om lågt lufttryck. Nackdelen med det här är att systemet inte är lika exakt och att man inte får reda på att man har punktering precis när det händer. Det krävs nämligen att bilen rullar för att den ska kunna varna för punktering och oftast rör det sig om en sträcka på runt 50m för att den ska upptäcka det. Fördelen med det här systemet är att det dock inte behöver någon extra utrustning i dina hjul, med andra ord en billigare lösning.

Varför lyser däcktryckslampan?

När man skiftat däcken inför säsongen kan en varningslampa börja lysa. Det beror på att den varnar för däcktrycksfel, att systemet i sig är inaktivt och eller inte fungerar korrekt, det kan såklart bero på flera olika saker som vi förklarar nedan.

Kontrollera ALLTID att du har rätt däcktryck först!

1. Om bilen varit upplyft så kan lampan börja lysa som en säkerhetsvarning ifall du bytt däck på bilen, den vill då att du ska bekräfta att däcktrycket är korrekt. De gör du i bilens dator ofta under menyn däcktryck.

2.Om dimensionen på däcken är utbytta mot tidigare så kan lampan börja lysa för att rullomkretsen har ändrats, den börjar då ofta lysa efter att man kört en sväng med bilen. Då måste också däcktrycket bekräftas i menyn för att lampan ska slockna.

3.Om lampan börjar lysa så kan det också bero på att hjul har monterats på bilen som inte har TPMS ventiler, eller så behöver bilen en OBD programmering. Om bilen i fråga har ett direkt TPMS system original så bör den utrustas med TPMS-sensorer på samtliga hjul, såväl sommar som vinter.

4. Om lampan börjat lysa så kan dina TPMS ventiler vara förstörda och eller att batteriet är slut, det krävs då att de behöver bytas ut. Det kan kontrolleras hos en verkstad med TPMS verktyg. Givetvis något vi på Tyred strävar efter att våra monteringsverkstäder ska ha så de har möjlighet att hjälpa er som kunder i sådana fall.

Vissa bilmodeller "hittar" sina sensorer efter en stunds körning förutsatt att TPMS ventilerna är programmerade till din bil. Andra bilmodeller har ett sämre minne och behöver alltid OBD programmeras efter varje däckskifte, med andra ord så kan inte bilen hålla fler än fyra stycken sensorer i minnet. 

En OBD programmering, kräver ett specialinstrument med dator eller handdator och kan endast göras hos en verkstad mot en kostnad. Vi på Tyred.se debiterar 75kr/hjul för en sådan programmering vilket vi tycker är en rimlig kostnad.

Typ av tillbehör
  • tpms
Färg
  • grafit
  • silver
  • silver/svart
  • svart
Visar tpms av 12 sorterat efter
TPMS Sensor med programmering Silver/Svart Specifikt anpassad för bilen samt fälgens färg
I lager
495 kr/st
Lägg i varukorgen
TPMS BLE Italsensor Svart Specifikt anpassad för Tesla
Få kvar
795 kr/st
Lägg i varukorgen
TPMS Schrader EZ Go Svart Specifikt anpassad för bilen
Best. vara
495 kr/st
Beställ
TPMS CUB Silver Specifikt anpassad för bilen
I lager
495 kr/st
Lägg i varukorgen
TPMS Italsensor 3.0 EVO Svart Specifikt anpassad för bilen
I lager
495 kr/st
Lägg i varukorgen
TPMS BLE Cub Silver Specifikt anpassad för Tesla
Best. vara
795 kr/st
Beställ
TPMS BLE Italsensor Silver Specifikt anpassad för Tesla
I lager
795 kr/st
Lägg i varukorgen
TPMS CUB 315 MHz Silver Specifikt anpassad för bilen
I lager
495 kr/st
Lägg i varukorgen
TPMS EU Pro Hybrid 3.5 Grafit Specifikt anpassad för bilen
Best. vara
495 kr/st
Beställ
TPMS EU Pro Hybrid 3.5 Svart Specifikt anpassad för bilen
Få kvar
495 kr/st
Lägg i varukorgen
TPMS Schrader EZ Go Silver Specifikt anpassad för bilen
I lager
495 kr/st
Lägg i varukorgen
TPMS EU Pro Hybrid 3.5 Silver Specifikt anpassad för bilen
I lager
495 kr/st
Lägg i varukorgen
12 | Sida 1 av 1 Framåt Bakåt