Stäng kundkorgen
Produkt Antal Leverans á Pris Totalsumma Ta bort
Rensa varukorgen Total summa: 0 kr
Gå till kassan
  • Din däck- och fälgspecialist
  • Tryggt och säkert
  • Sedan 1992

Sommardäckinfo

Innehåll

Vi har sommardäck för din bil

Söker du bra sommardäck till rätt priser har du hittat rätt. Här på Tyred.se har vi ett fantastiskt sortiment när du ska köpa däck på nätet. Du kan välja mellan att skapa egna färdiga paket eller helt enkelt köpa lösa däck, det är upp till dig och dina behov. Vi erbjuder dig möjligheten att via registreringsnummer eller manuellt vald bil få fram rekommendationer om vilket däck som skulle passa just din bil. Det här är ett koncept som gör oss unika när du handlar däck online.

Klicka här för att köpa sommardäck hos oss!

Vi lägger stor tyngdvikt vid att tillhandahålla bra service, och vi har ett gediget kunnande då vi har sysslat med däck sedan 1992. Alla däck du hittar på hemsidan har vi på lager, och vi kan därför garantera dig en snabb leverans. Vi har däck i alla prisklasser och håller genomgående låga priser för att möta våra kunders behov till rätt pris. 

Om du har frågor om något, eller inte hittar det du söker så hjälper vi dig gärna. Du kommer till vår kontaktsida genom att klicka här. Köp dina sommardäck på Tyred.se!
 

Att tänka på vid köp av däck

Det finns en hel del olika däck på marknaden men vilket däck passar just mig och min bil? 

Många frågor som vi får när vi pratar med kunder brukar inleda precis just så. Det finns många olika aspekter som man bör tänka igenom när man ska köpa nya däck till sin bil. Här har du några exempel:

  • Vilka egenskaper värderar jag mest ( t.ex. bra grepp på våta- resp torra vägbanor eller ett däck med lågt rullmotstånd)
  • Är det komfort eller prestanda jag söker
  • Är priset viktigt för mig

Utifrån dessa aspekter så kan ni göra en bedömning av vad som passar just dig och dina kriterier för ett bra däck. Detta är nämligen mycket individuellt och bygger på vilka egenskaper som ni värdesätter. Kör man många mil i tjänsten så efterfrågar en sådan kund ett däck som kan rulla maximalt antal mil medans en kund med en sportbil efterfrågar ett däck med så bra prestanda som möjligt. 

Vi hjälper gärna till att svara på dina frågor ang vilka däck som just du skall köpa till din bil, vi har lång erfarenhet av däck så använd oss om det är något du undrar över. Klicka här för att komma till Kontakta oss.

 

Bra att veta om däck

Vilket lufttryck ska jag ha i mina däck?

Vilket lufttryck du ska ha finner man i instruktionsboken eller ibland vid insteget till bakdörren på bilen. När det gäller vinterdäck så står det inte alltid vilket däcktryck man ska ha och då rekommenderas 0,2 bar (20 kpa) högre tryck än i ett sommardäck då vinterdäcket har en annorlunda struktur.


Ska däcken köras in?

Efter att ett nytt däck har monterats är den rekommenderade inkörningssträckan ca 50 mil. Man bör även undvika kraftig acceleration, hårda inbromsningar och snabba svängar. När ett däck monteras på en fälg så används däckfett för att däcket ska glida på fälgen, detta fettet torkar efter ett tag och då sätter sig däcket ordentligt på plats.

När det gäller dubbade vinterdäck så gäller en lugn inkörning för att dubbarna ska sätta sig ordentligt i dubbhålen.

Viktigt är också att efterspänna hjulen (bultar/muttrar) efter ca 10-20 mils körning.


Vilket lufttryck ska jag ha i mina däck?

Vilket lufttryck du ska ha finner man i instruktionsboken eller ibland vid insteget till bakdörren på bilen. När det gäller vinterdäck så står det inte alltid vilket däcktryck man ska ha och då rekommenderas 0,2 bar (20 kpa) högre tryck än i ett sommardäck då vinterdäcket har en annorlunda struktur.


Hur åldras ett däck?

Ett nytt däck som lagrats på rätt sätt åldras först när det börjar användas, därför kan man lugnt köpa ett däck som är några år gammalt. Olika leverantörer har också varierande tid för när dom klassar däcket som färskt. Däcken ska under säsongen som dem inte används förvaras mörkt, svalt och torrt utan kontakt med lösningsmedel såsom bensin, olja eller andra smörjmedel. På Tyred.se strävar vi mot att hålla alla däck så färska som absolut möjligt, är inget annat angivet under tillverkningsår på däckets information längre ner på sidan så är däcket klassats som färskt.


Ska däcken köras in?

Efter att ett nytt däck har monterats är den rekommenderade inkörningssträckan ca 50 mil. Man bör även undvika kraftig accelration, hårda inbromsningar och snabba svängar. När ett däck monteras på en fälg så används däckfett för att däcket ska glida på fälgen, detta fettet torkar efter ett tag och då sätter sig däcket ordentligt på plats.

När det gäller dubbade vinterdäck så gäller en lugn inkörning för att dubbarna ska sätta sig ordentligt i dubbhålen.

Viktigt är också att efterspänna hjulen (bultar/muttrar) efter ca 10-20 mils körning.

 

Mönsterdjup Sommardäck

Mönsterdjup

Enligt lag så krävs det minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäck och 3 mm på vinterdäck. Dessa mått gäller alltid den delen av däcket som har sämst mönster. För att minska risken för vattenplaning och färdas säkert på våta vägar så rekommenderas minst 3 mm på sommardäck och 5 mm mönsterdjup på vinterdäck. Ett nytt sommardäck har ca 7-8 mm mönsterdjup medans ett vinterdäck har ca 9-10 mm mönsterdjup. 

Minst 3 mm rekommenderas

När däckens mönsterdjup minskar försämras också däckens förmåga att tränga undan vatten. Därför ökar risken för vattenplaning när däcken slits. Under 3 mm mönsterdjup minskar greppet snabbt vid vått väglag, för varje avsliten tiondels millimeter. Om dina däck börjar bli slitna, ta det extra försiktigt när det är vått på vägen.

Man kan kolla mönsterdjupet med en femkrona. Avståndet mellan kanten på myntet och överdelen på siffran fem är 3 mm. Om du sticker ner myntet i däckmönstret och hela siffran fem syns är mönsterdjupet alltså mindre än 3 mm.

1,6 mm laglig gräns

Minsta tillåtna mönsterdjup i däckets huvudmönster på sommaren är 1,6 mm för personbilar samt lätta och tunga lastbilar och bussar.

Bästa däcken bak

Alltid bästa greppet bak

Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad ska alltid däcken med bäst grepp sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd och därmed att bilens mer oskyddade sida träffas vid en kollision med mötande fordon eller fast föremål. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

Så mäter du

Mät i huvudmönstret

Mät mönsterdjupet på det mest slitna stället i däckets huvudmönster. Se upp så att du inte mäter där det finns en slitagevarnare, som är en liten upphöjning i huvudmönstret på 1,6 mm på personbilsdäck och 1,0 mm på MC-däck. Det finns speciella mätstickor man kan använda, men man kan också mäta med en tumstock.

Däcket får vara mer slitet än minsta tillåtna mönsterdjup på däckets skuldror, så länge däckets armering inte är blottad (mönsterdjupskrav gäller i de mittersta 75 procenten av slitbanan).

Snabbkoll med en femma

Man kan kolla också mönsterdjupet med en femkrona. Avståndet mellan kanten på myntet och överdelen på siffran fem är 3 mm. Om du sticker ner myntet i däckmönstret och hela siffran fem syns är mönsterdjupet alltså mindre än 3 mm, vilket på personbilar är gränsen för rekommenderat minsta mönsterdjup på sommaren och lagligt minskat mönsterdjup när det är krav på vinterdäck.

Rätt lufttryck

Luften bär fordonet

Det är inte däcket i sig som bär upp fordonet, utan lufttrycket i hjulen. Med för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen, däcken slits fortare och bilen kan bli svår att hantera i en kritisk situation. Tyvärr visar erfarenheter från flera olika undersökningar att många har för lite lufttryck i sina hjul.

Så mäter du

Kolla minst en gång i månaden

Lufttrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden. På moderna däck är det väldigt svårt att se på däcken om de har för lite luft och därför krävs regelbundna mätningar. Lufttrycket ska mätas på däck som har samma temperatur som omgivningen. När däcken körs blir de varma, hur varma beror bland annat på hur fort det går och hur tungt lastat fordonet är, ju fortare och tyngre, desto mer ökar temperaturen. Om du är osäker på hur man gör, fråga en däckverkstad om hjälp.

Vinterdäck på vintern

Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Byte och lagring av däck 

Skifta och lagra rätt

I Sverige behöver vi ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Det innebär att det åtminstone är två tillfällen per år då däcken ska skiftas, till vinterdäck på hösten och till sommardäck på våren. Det innebär också att den uppsättning däck som inte används den aktuella säsongen behöver lagras på ett bra sätt. Du kan också behöva byta däck vid andra tillfällen, exempelvis om däcken blivit slitna eller om du fått punktering. När du ska byta däck på bilen finns det en hel del att tänka på. Däckspecialister kan ge råd om vilka däck som passar ditt fordon, skifta däcken på ett korrekt sätt och ofta också lagra dina däck som inte används.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Hastighetsklass och Belastningsklass

Ska klara bilens maxhastighet

Sommardäck till bilar som tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetsklass som klarar bilens konstruktiva maxhastighet. Exempelvis är H-däck klassade för 210 km/h och om din bil går att köra fortare måste du ha sommardäck med högre hastighetsklass, vanligen V-däck (240 km/h). På äldre bilar behöver sommardäck inte ha en högre hastighetsklass än 180 km/tim (S-däck). På vinterdäck ska hastighetsklassen vara minst 160 km/tim (Q-däck). Hastighetsklassen anges med en bokstav efter dimensionsbeteckningen.

Exempel på hastighetsklasser är:

Q: 160 km/tim

S: 180 km/tim

T: 190 km/tim

H: 210 km/tim

V: 240 km/tim

W: 270 km/tim

Y: 300 km/tim

Belastningsklass

Ska klara största tillåtna axelbelastning

Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Belastningsförmåga anges i ”load index” och förkortas LI. Din däckspecialist kan tala om vilken axelbelastning din personbil måste klara och vilket LI detta motsvarar.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Alternativa dimensioner

Regler för byte till andra dimensioner än original

Dimensionsbetäckningen finns på däcksidan. Exempelvis 195/65R15 betyder att däcket är 195 mm brett, att däcksidan är 65 procent av däckbredden och att fälgen som däcket sitter på har en diameter på 15 tum. R betyder att det är ett radialdäck.

Fordonsägaren kan under eget ansvar byta till alternativ däck- och fälgdimension utan att bilen behöver registreringsbesiktigas. Detta förutsätter att däcket och fälgen får plats och täcks av originalstänkskärmen, att hastighetsmätaren inte visar fel och att bilens ursprungliga egenskaper inte påverkas påtagligt negativt. Läs mer om vilka regler för alternativa dimensioner som gäller på Transportstyrelsens webbplats. Din däckspecialist kan också ge råd om vilka alternativa dimensioner som kan användas på din bil.

Blandning av däck

Att tänka på för dig som vill blanda olika däck på bilen

Personbilars samtliga däck ska vara av samma typ och man får inte blanda dubbdäck, dubbfria vinterdäck och sommardäck på bilen.

Det rekommenderas att använda samma fabrikat/modell av däck på bilens alla fyra hjul, men om man ska blanda olika bör man åtminstone ha samma på samma axel.

Om inte alla däck behöver bytas bör man åtminstone byta parvis, så att däcken på samma axel är i likvärdigt skick. Däcken med bäst grepp ska då monteras bak på bilen.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Ålder på däck

Åldring sker när däcken används

När däck lagras korrekt är åldrandet i gummit marginell. Det är när däcket används som den huvudsakliga åldringen sker. I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke.

Fyrsiffrig märkning sedan cirka år 2000

Däck har en fyrsiffrig märkning som talar om när det är tillverkat. De två första siffrorna anger vecka och de två sista siffrorna år, exempelvis betyder 3213 att däcket är tillverkat vecka 32 år 2013. Märkningen finns vanligen i slutet av DOT-märkningen. (Alla däck har inte en DOT-märkning. Däck som bara är avsedda för Europamarknaden har en liknande märkning, men saknar texten DOT.) Fyrsiffrig märkning började införas i slutet av 1999. Från den 1/9 2000 ska alla DOT-märkta däck ha en fyrsiffrig datummärkning. De allra flesta fabrikanter har infört den fyrsiffriga märkningen från och med år 2000.

Äldre tresiffrig märkning

Tidigare var märkningen tresiffrig och angav då vecka och år (men inte vilket årtionde). De flesta däck som tillverkats på 90-talet har en trekant efter den tresiffriga datummärkningen – dock inte alla. Vid tresiffrig märkning utan trekant behövs även branschkunskap för att kunna avgöra vilket årtionde däcket är tillverkat.

Källa: http://www.dackinfo.se