Bil: GR Yaris
I princip alla däck som görs för bilar strävar efter högsta möjliga grepp i olika omständigheter kombinerad med andra egenskaper (låg förbrukning, tyst, billig). Om man tycker sin hobbybil har för mycket grepp på sommaren (här själv fyrhjulsdrivet) så var man i princip hänvisat till att testa skräpdäck eller som är en uppenbar felanvändning (vinterdäck, grusdäck, A/T däck mm). Det funkar sådär för de beter sig också dåligt då på olika sätt med en kombination av olika problem (en eller flera): osportiga mjuka i stommen, ofurtsägbart beteende, de låter fruktansvärt högt så snart man sladdar bara minsta, de sliter fruktansvärt snabbt, bullriga som fasiken, de vibrerar och studsar runt vid sladd i det blöta mm.
Så glad jag hittade dessa Ebisu Matsuri däcken, gjorda för drifting för bakhjulsdrivna bilar med låg effekt och funkar utmärkt för det vad jag kan bedöma med min spärrad fyrhjulsdriven lekbil. Gatbruk och komfort För mig funkar de även på gatan/vardag med reservation för taskig bromssträcka på blöta. Testat alla tre måtten och alla har ett tydligt buller från däckmönstret som man inte är van med annars från moderna däck men inte alls lika illa som tex en gammal r888 och iaf jag kan leva med det trots medelålder. Själva stomljudet är imponerande lågt för mig och däcken dröjer ganska länge innan de börjar skrika högt vid stora sladd.
Grepp
Det är ganska tunga däck men man får mycket gummi för pengarna (iaf i mönster och djup 8mm) som håller imponerande långt jämfört med typ allt annat om man leker med däcken, de är gjorda för att kana/slira/drifta. Nu ska man inte tro att greppet är noll, den är på samma nivå som ett helt vanligt normaldäck ungefär i det torra, men de beter sig mycket bättre och konsekvent i sladd. Får man värme i dem på torra så är de tom ett alternativ att köra bana med om man inte bryr sig om varvtid och vill ha däck som håller och som man kan leka med balansen lätt, då kör man kanske på runtomkring 2 bar.
På blöta så kan man verkligen leka utan någon nämnvärt slitage utan att däcken vibrerar eller studsar runt som vanliga sportdäck som numera alla har hög våtgrepp. De är kass bromssträcka på dem förstås men inte vinterdäck kasst. Man får dock se upp för skillnader i underlaget, greppet varierar då ganska mycket.
Passning
Däcken är åt relativt smala hållet och 215, 235 och 265 är i princip lika breda som vanliga 205, 225 och 255 däck. Vill man ha fälgskydd och inga sträckta däck ska man ha 7" bredd möjligen 7,5" på 215/45R17, 8" på 235/40R17 och 9" på 265/35R18. Som man kan ana är 215 mjukast i stommen och passar enligt mig väldigt lätta bilar upp till säg 1100-1200kg eller för ren drifting kan man trycka typ 3,5 bar i dem, de andra två är rätt stadiga på min bil tjänstevikt med mig ~1400kg och funkar i bruk från 2bar uppåt för mig. Stommen plattar till sig vid stillestånd iaf vid mina tryck 2-2,5bar, de vibrerar de första kilometerna sen försvinner det.
Kostnad
Däcken kostar inte mycket och är därför bra på det dom ska användas till... Varning Du som bara kör till jobbet eller affären ska verkligen inte köpa dessa däck för att spara pengar på en vanlig bil för de drar märkbart mer soppa och blir snabbt dyrköp om man kör dem i vanlig bruk. Och de har kasst med grepp särskilt på blöt i nödsituationer. Och de låter mycket i vanlig fart.
Slutsats
För att göra en lekbil lekfullt igen på sommaren när den annars känns att den har oändlig med torrgrepp med vanliga sportdäck som kanske gör att man måste köra alldeles för snabbt för att få uppleva bilens balans, eller som kanske vibrerar störigt när det är blöt med vanliga sportdäck så att man återigen inte kan njuta av bilens balans, så blir det inte mycket bättre än såhär just nu!
Kör försiktigt nu alla, förstår vilket grepp man har och anpassa körning i trafik (håll avstånd!) och lek bara när du är helt säker att du hela tiden är själv (tandem drifting undantaget) och inte stör, då blir det även roligt i längden!