Stäng kundkorgen
Produkt Antal Leverans á Pris Totalsumma Ta bort
Rensa varukorgen Total summa: 0 kr
Gå till kassan
  • Din däck- och fälgspecialist
  • Tryggt och säkert
  • Sedan 1992

Vinterdäckinfo

Innehåll

Säkra vinterdäck till din bil

De datum som gäller för användning av vinterdäck är 1 december till 31 mars. Under den perioden måste man ha vinterdäck om det är vinterväglag. Då gäller det som heter vinterdäckslagen. Dubbdäck kan man använda från 1 oktober till 15 april. För dig som inte vill använda dubbdäck kan vi även erbjuda säkra friktionsdäck.

På Tyred.se har vi över 20 års erfarenhet av att tillhandahålla däck. Vi har många valmöjligheter vad gäller vinterhjul för att säkert kunna möta våra kunders behov. Allt på hemsidan finns i lager, såväl vinterdäck i 17 till 19 tum, så vi kan lova dig en snabb och smidig leverans. Hos oss kan du både köpa färdiga paket eller lösa däck precis som det passar dig.

Vi har skapat funktioner som ger dig möjligheten att via registreringsnummer eller manuellt vald bilmodell få fram rekommendationer om vilket däck som skulle passa just din bil och behov. Det här är ett unikt koncept, allt för att du ska handla dina däck enkelt och smidigt online

Är det något som du undrar över eller saknar i vårt sortiment? Tveka inte att höra av dig till oss. Du hittar vår kontaktsida genom att klicka här. Köp dina vinterdäck hos oss på Tyred.se!

 

Mönsterdjup Vinterdäck

Minst 3 mm på lätta fordon – och helt minst 5 mm

Krav på minst 3 mm mönsterdjup gäller vid vinterväglag för personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon under perioden 1 december–31 mars. Kravet på minst 3 mm mönsterdjup gäller även fordon som undantas från kravet på vinterdäck (t ex bilar äldre än 30 år).

Ur trafiksäkerhetssynpunkt rekommenderas att lätta fordon har minst 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag.

Minst 5 mm på tunga fordon

Tung lastbil, tung buss och personbil klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton måste ha minst 5 millimeter mönsterdjup när krav på vinterdäck gäller. Detta gäller samtliga däck på fordonet, men inte för tillkopplade släpfordon.

Vinterdäck på vintern

Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

EU:s energimärkning och vinteregenskaper

När det gäller val av dubbfria vinterdäck är det viktigt att ta större hänsyn till däckets vinteregenskaper och mindre till värdet på etikettens våtgrepp

EU:s energimärkning visar däckets energiklass, våtgrepp och ljudnivå utanför bilen. Däremot visas inte hur bra eller dåliga vinteregenskaper däcket har. Dubbfria vinterdäck som är optimerade för bra grepp på snö och is kommer att få en sämre gradering av våtgreppet. När det gäller val av dubbfria vinterdäck är det därför viktigt att ta större hänsyn till däckets vinteregenskaper och mindre till värdet på energimärkningsetikettens våtgrepp.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Lagen om vinterdäck

Krav på vinterdäck december till och med
mars vid vinterväglag

Det är krav på att använda vinterdäck eller likvärdig utrustning vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars. Kraven ser lite olika ut för lätta och tunga fordon.

Dubbdäck tillåtna 1 oktober–15 april

Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april samt annan tid om det är vinterväglag eller risk för vinterväglag.

Dubbfria vinterdäck bör vara bytta till sommardäck
senast 30 april

Dubbfria vinterdäck bör vara bytta till sommardäck senast den 30 april, om det inte är vinterväglag eller risk för vinterväglag, även om detta inte är ett lagkrav. Vinterdäck har mönster och gummiblandning som är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag. På sommaren ger dubbfria vinterdäck sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver.

En undersökning från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att dubbfria vinterdäck på sommarvägen förlänger bromssträckan med upp till 20 procent. VTI testade fem odubbade vinterdäck och fem sommardäck från etablerade tillverkare. I 80 kilometer i timman var bromssträckan med vinterdäck i snitt 20 procent längre på våt asfalt och 13 procent längre på torr asfalt än med sommardäcken.

Dubbdäck tillåtna 1 oktober–15 april

Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april samt annan tid om det är vinterväglag eller risk för vinterväglag.

Dubbfria vinterdäck bör vara bytta till sommardäck
senast 30 april

Dubbfria vinterdäck bör vara bytta till sommardäck senast den 30 april, om det inte är vinterväglag eller risk för vinterväglag, även om detta inte är ett lagkrav. Vinterdäck har mönster och gummiblandning som är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag. På sommaren ger dubbfria vinterdäck sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver.

En undersökning från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att dubbfria vinterdäck på sommarvägen förlänger bromssträckan med upp till 20 procent. VTI testade fem odubbade vinterdäck och fem sommardäck från etablerade tillverkare. I 80 kilometer i timman var bromssträckan med vinterdäck i snitt 20 procent längre på våt asfalt och 13 procent längre på torr asfalt än med sommardäcken.

Regler för personbilar

Personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon ska ha vinterdäck på alla positioner.

Regler för tunga fordon

Tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.

Med likvärdig utrustning för tunga fordon menas snökedjor, lämpligt slirskydd, sandspridare eller liknande anordning. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör också betraktas som vinterdäck.

Undantag från kravet

Kravet på vinterdäck gäller inte vid färd till och från besiktningen, för fordon som provkörs/förflyttas i samband med reparation/försäljning samt för fordon som är 30 år eller äldre. Kravet gäller inte heller när fälgdiametern är 10 tum eller mindre. Undantagen gäller endast om fordonet då också kan brukas utan fara för trafiksäkerheten.

Färre skadade och döda i trafiken efter
krav på vinterdäck infördes

Kravet på vinterdäck för personbilar som infördes vintern 1999/2000 har inneburit att antalet olyckor med svårt skadade eller dödade personer har minskat med 11–14 procent på det statliga vägnätet under perioden vinterdäckskravet gäller. Effekten är något bättre än den prognos som låg till grund för beslutet om lagen. Detta visar en undersökning som Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har gjort.

Definition vinterväglag

Definition enligt regelverket

Det är Polisen som avgör om det är vinterväglag. I föreskrifterna står att ”vinterväglag bör anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen”.

+5°C bra tumregel

En bra tumregel är att låta montera vinterdäcken när temperaturen går under +5°C. Gummiblandningen i däcken är anpassad efter temperaturen. Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Vinterdäcken bör därför sitta på när temperaturen kryper under +5°C. Då sitter också vinterdäcken på bilen när den första förrädiska halkan kommer.

Definition vinterdäck

Särskilt framtaget för vinterkörning

Vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsen som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”.

S.k. året-runt-däck räknas inte som vinterdäck

Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de av myndigheterna inte som vinterdäck.

Se upp med grovmönstrade terrängdäck

Importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc, har ofta originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har ett mönster som är anpassat för terrängkörning, men de har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Vinterdäck till personbilar – lista på godkända

STRO:s lista på godkända vinterdäck till personbilar  täcker merparten av de vinterdäck som finns på den svenska marknaden.

Vinterdäck till tunga fordon – listor på godkända

Föreskrifterna TSFS 2009:19 och VVFS 2003:22 och dess ändringar i TFSF 2012:131 och TSFS 2012:132 anger bland annat kraven på vinterdäck på tunga fordons drivaxlar och dess definition:

1. Vinterdäck definieras som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’.

2. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck. (Se bild på märkningen på nästa sida.)

När det gäller regummerade däck till tunga fordon är det slitbanans mönster som avgör. En slitbana med ett vinter-mönster (och märkt M+S i kanten på slitbanan) på en sommarstomme betraktas som ett vinterdäck. En sommarslitbana på en vinterstomme är däremot inte ett vinterdäck.

STRO har tagit fram listor på drivdäck vinter för fordon över 3500 kg.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

3 typer av vinterdäck

Dubbat eller dubbfritt för nordiska alternativt mellaneuropeiska förhållanden

Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbfria vinterdäck kan vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden. I tabellen beskrivs skillnader mellan de olika typerna av vinterdäck. Tabellen jämför däck av likvärdig kvalitet.

Dubbdäck har vanligtvis bättre grepp än dubbfria vinterdäck på isiga vägar. Dubbarna bidrar också till att skapa en skrovlig yta, så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp.

Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med de för mellaneuropeiska förhållanden.

Sommardäck är aldrig ett alternativ till dubbfria vinterdäck. Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden, vilket gör att sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Omvänt fungerar dubbfria vinterdäck dåligt på sommaren.

Dubbdäck och partiklar

Inandningsbara partiklar

Partiklar som är så små att de går att andas in anses vara hälsofarliga. På vissa gator i tätorter med mycket trafik och mycket hus överskrids EU:s normer för hur mycket sådana partiklar det får finnas i luften. Dubbdäck bidrar till att generera inandningsbara partiklar, och inandningsbara partiklar kommer också från en mängd andra källor. Relationen mellan hälsopåverkan av partiklar som genereras av dubbdäck och trafiksäkerhetsnyttan med dubbdäcken är inte helt klarlagd. Mer forskning behövs inom området.

Lokala förbud mot dubbdäck

Tre orter har infört lokala förbud mot dubbdäck: I Stockholm gäller förbudet på Hornsgatan, i Uppsala på Kungsgatan och Vaksalagatan och i Göteborg på Friggagatan och Odinsgatan. Dessa gator har haft problem att klara EU:s gränsvärden för halter av inandningsbara partiklar.

Hornsgatan i Stockholm

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Regler för släpvagn

Dubbat eller odubbat på släpet?

Släp som dras av personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5 ton måste ha vinterdäck under perioden 1 december–31 mars, när det är vinterväglag.

Om dragbilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck när det är krav på vinterdäck.

Om dragbilen när det är krav på vinterdäck har odubbade vinterdäck kan släpet ha dubbade eller odubbade vinterdäck.

Under perioden 1 december–31 mars när det inte är vinterväglag får släpet ha dubbdäck, odubbade vinterdäck eller sommardäck, oavsett vad det sitter för däcktyp på dragbilen.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Inkörning vinterdäck

Extra lugnt de första 50–100 milen

Nya dubbade och dubbfria vinterdäck bör köras extra lugnt de första 50–100 milen. Inkörningen av nya vinterdäck bör ske på barmark. Även begagnade vinterdäck mår bra av att köras några mil på barmark efter sommarhalvårets lagring.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Byte och lagring av däck

Skifta och lagra rätt

I Sverige behöver vi ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Det innebär att det åtminstone är två tillfällen per år då däcken ska skiftas, till vinterdäck på hösten och till sommardäck på våren. Det innebär också att den uppsättning däck som inte används den aktuella säsongen behöver lagras på ett bra sätt. Du kan också behöva byta däck vid andra tillfällen, exempelvis om däcken blivit slitna eller om du fått punktering. När du ska byta däck på bilen finns det en hel del att tänka på. Däckspecialister kan ge råd om vilka däck som passar ditt fordon, skifta däcken på ett korrekt sätt och ofta också lagra dina däck som inte används.

Lagra rätt

När däck lagras mörkt och utan att utsättas för hög värme är åldrandet i gummit marginell. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel eller ozon (ozon kan bildas av elektriska verktyg, svetsljus, batteriladdare etc).

Omonterade däck (utan fälg) lagras stående. Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående eller liggande.

Källa: http://www.dackinfo.se

 

Ålder på däck

Åldring sker när däcken används

När däck lagras korrekt är åldrandet i gummit marginell. Det är när däcket används som den huvudsakliga åldringen sker. I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke.

Fyrsiffrig märkning sedan cirka år 2000

Däck har en fyrsiffrig märkning som talar om när det är tillverkat. De två första siffrorna anger vecka och de två sista siffrorna år, exempelvis betyder 3213 att däcket är tillverkat vecka 32 år 2013. Märkningen finns vanligen i slutet av DOT-märkningen. (Alla däck har inte en DOT-märkning. Däck som bara är avsedda för Europamarknaden har en liknande märkning, men saknar texten DOT.) Fyrsiffrig märkning började införas i slutet av 1999. Från den 1/9 2000 ska alla DOT-märkta däck ha en fyrsiffrig datummärkning. De allra flesta fabrikanter har infört den fyrsiffriga märkningen från och med år 2000.

Äldre tresiffrig märkning

Tidigare var märkningen tresiffrig och angav då vecka och år (men inte vilket årtionde). De flesta däck som tillverkats på 90-talet har en trekant efter den tresiffriga datummärkningen – dock inte alla. Vid tresiffrig märkning utan trekant behövs även branschkunskap för att kunna avgöra vilket årtionde däcket är tillverkat.

Källa: http://www.dackinfo.se