EU-däckmärkning är ett märkningssystem som lanserades år 2012 som en hjälp till konsumenterna att på ett objektivt sätt få information om hur ett visst däck presterar i jämförelse med andra. Märkningen graderas utifrån hur energieffektiva de är, hur bra de presterar på vått underlag och hur mycket ljud däcken ger ifrån sig.
En mer utförlig förklaring av dessa olika symboler och beteckningar finner du nedan.
Energieffektiviteten på däcken klassificeras på en skala från A till E, där A är den bästa graderingen. Denna bedömning bygger på tester av däckens rullmotstånd där ett mindre rullmotstånd leder till lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Du som bilägare kan alltså spara både miljö och pengar på att välja rätt däck.
Skillnaden på att välja ett A-klassat däck jämfört men ett E-klassat däck beräknas bespara bränslekostnaden ca 0,5 liter på 10 mil.
Däckets grepp på vått underlag är nästa gradering som även där graderas från A till E. Ett A-klassat däck räknar man med att få upp till 30 procent kortare bromssträcka än en bil med E-klassat däck.
Bullernivån på däcken utanför bilen anges i decibel. Decibelskalan är en logaritmisk skala. Ett normaltyst samtal håller 60-65 dB. Buller som anses skadligt för örat under flera timmar ligger över 85dB. En förenklad version av däckbullret visar en skala från A till C, där A visar på lägsta ljudnivå.
A: Tyst
B: Rimlig
C: Högljudd
Vägunderlaget, hastigheten och däckbredden är faktorer som också på verkar ljudnivån från däcken.
Exempel: 205/55 R16. Den första siffran, 205, står för bredden på däckets bredaste del i millimeter. Andra siffran, 55, står för höjden på däcket angett i procent av bredden. Nästa siffra, 16, är fälgdiametern och R:et i dimensionsbeteckningen står för Radialdäck.
En bil som t.ex. BMW som kan ha olika fälgdimensioner fram och bak (staggered fitment) kräver alltså att det är bredare däck bak än fram.
För att man inte ska få olika rullomkrets på fram och bakaxel så krävs det att man även då även ändrar profilen på däcket för att matcha höjden i % mot däckbredden.
Dimensionen 225/45R17 är alltså i princip lika hög som 255/40R17.
Denna siffra anger den maximala belastningen som ett däck tål. Ex.91. Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Belastningsförmåga anges i ”load index” och förkortas LI. Din däckspecialist kan tala om vilken axelbelastning din personbil måste klara och vilket LI detta motsvarar. Ex. 91 LI motsvarar då 615kg.
Nedan finns en översättningstabell mellan LI (Load Index) och kg.
LI | KG | LI | KG | LI | KG | LI | KG |
---|---|---|---|---|---|---|---|
60 | 250 | 76 | 400 | 92 | 630 | 108 | 1000 |
61 | 257 | 77 | 412 | 93 | 650 | 109 | 1030 |
62 | 265 | 78 | 425 | 94 | 670 | 110 | 1060 |
63 | 272 | 79 | 437 | 95 | 690 | 111 | 1090 |
64 | 280 | 80 | 450 | 96 | 710 | 112 | 1120 |
65 | 290 | 81 | 462 | 97 | 730 | 113 | 1150 |
66 | 300 | 82 | 475 | 98 | 750 | 114 | 1180 |
67 | 307 | 83 | 487 | 99 | 775 | 115 | 1215 |
68 | 315 | 84 | 500 | 100 | 800 | 116 | 1250 |
69 | 325 | 85 | 515 | 101 | 825 | 117 | 1285 |
70 | 335 | 86 | 530 | 102 | 850 | 118 | 1320 |
71 | 345 | 87 | 545 | 103 | 875 | 119 | 1360 |
72 | 355 | 88 | 560 | 104 | 900 | 120 | 1400 |
73 | 365 | 89 | 580 | 105 | 925 | 121 | 1450 |
74 | 370 | 90 | 600 | 106 | 950 | 122 | 1500 |
75 | 387 | 91 | 615 | 107 | 975 | 123 | 1550 |
XL betyder Extra Load och är en speciell märkning för förstärkta däck. Ett däck märkt med XL är konstruerat för en fyra enheter större tillåten belastning (belastningsindex). Ett däck som har t.ex. 100 i belastningsindex kan vara XL märkt och betyder då enbart att det finns ett likadant däck med 96 i belastningsindex i denna dimension. Ett däck som är märkt med XL och har 100 i belastningsindex i jämförelse med ett annat däck som är 100 och inte märkt med XL är alltså ingen skillnad. Det är ändå siffran på belastningsindex som säger hur mycket belastning däcket tål.
Hastighetsbeteckning finns efter dimensionen och belastningsindex och utgörs av en stor bokstav, t.ex. V. Detta motsvarar den rekommenderade maxhastigheten för däcket i fråga. Det står alltid skrivet precis efter belastningsindexet på däcket som t.ex. "91 V"
Exempel på hastighetsklasser är:
J: 100 km/h
L: 120 km/h
M: 130 km/h
N: 140 km/h
P: 150 km/h
Q: 160 km/h
R: 170 km/h
S: 180 km/h
T: 190 km/h
U: 200 km/h
H: 210 km/h
V: 240 km/h
W: 270 km/h
Y: 300 km/h
Tillverkare och produktnamn finns på däcksidan. Ex. Nokian Hakkapelitta 9
Datummärkning är ex. DOT 0119 och skrivs ofta ut "0119" i en ruta på däcket. Däcket är tillverkat i vecka 1 år 2019. Den här sortens märkning som även kallas DOT märkning har funnits sedan 1 september år 2000.
Att tänka på när man kollar efter tillverkningsåret på ett däck är att det alltid bara står på en sida av däcket, vilket betyder att det i vissa fall står på insidan när däcket sitter monterat på en bil.
För att visa att ersättningsdäck är konstruerade enligt originalutrustningsstandard, finns det en OE-märkning på däckets sidovägg som visar för vilken biltillverkare som däcket designats för. Däcken kan användas av andra fordon.
Nedan följer de vanligaste märkningarna.
AO = Audi
AO + = Audi
AM = Aston Martin
C1 Viper = Dodge Viper
B = Bentley
F = Ferrari
FO = Ford
GOE = Genesis
HO = Honda
J = Jaguar
JLR = Jaguar Land Rover
MGT = Maserati
MO = Mercedes
MO1 = Mercedes AMG
MO-S = PNCS (Pirelli Noise Cancelling System) teknologi för Mercedes
MO-V = Mercedes lätt lastbil och pick-up fordon
N0, N1, N2, N3 och NF4 = Porsche med olika genereation på slutet
PE = Peugeot
T0 = Tesla
VW = VolksWagen
(*) = BMW
K1, K2 = Ferrari-godkänt däck
MC1 = McLaren-godkänt däck
RO1, RO2 = Original märkning för Audi RS och 4-hjulsdrivna bilar.
VOL = Volvo
BSW (Black Side Wall) = däcksidan är svart.
OWL (Outline White Letters) = Vita upphöjda bokstäver
OWT = Bokstäver med vit ram
RWL (Raised White Letter) = Vit text på däcket.
RWLS (Raised White Letters) = Vit text
RB = Svart text med vit ram
RBL (Raised Black Letter) = svart text på däcket.
RBT (Raised Black Letters Tubeless) = svart relieftext på däckets sidovägg
ROWL (Raised Outline White Lettering/Letters) : vit relieftext med ram
SBL (Serrated Black Letters) = Texten på däckets sidovägg är randig och svart.
SW (Side wall) = Tunt vitt band.
WL (White Letter) = Vit text på däckets sidovägg.
WSS (White Side Sign) = Däck med vita ränder på sidoväggen.
WSW (White Side Wall) = Däck med vit sidovägg.
WW (White Wall) = Däck med vit sidovägg.
ContiSeal = Self-sealing standard production tyres : "självbärande däck vid skada" för att man ska kunna köra vidare till en verkstad.
ContiSilent = Däck som använt en viss teknik för att minska däckbullret.
DOT = däckets tillverkingsår ex.DOT 1318 tillverkades vecka 13 år 2018.
DSST = Dunlop Self-Supporting Technology run-flat tires : run flat däck som tillverkades av Dunlop.
RSC (Runflat System Component) = Punkteringsfritt däck avsätt för BMW, Mercedes, Porsche och Mini-Cooper
SCT = Goodyears märkning för, tystare däck.
DT = Different Tread Design : 2 olika profiler på slitbanan.
DT1 = förbättrad slitbana, ny Michelin profil.
E-mark = Uppfyller gemenskapsförordningen eller EU-direktiven
EMT = Goodyear EMT för Extended Mobility Tires : runflat däck av Goodyear.
EVc = EV-Compatible : Däcket är gjort för att kunna användas på Elbilar. Alla Continental-däck har denna märkningen framöver.
FC = Dubbade sidoväggar
FP, FR, FSL = Gummikant längs däcksidan som extra fälgskydd
GGG = Mjuk gummiblandning
GG = Mellanhård gummiblandning
Hard = Hård gummiblandning
HRS = Hankooks run flat däck
MOE, AOE = Run flat däck för Mercedes och Audi
LRR (Low rolling resistance) = Gummiblandning som ger bättre prestanda.
MFS/ML = Max Flange Shield: skyddar fälgkanten. Skyddar dina fälgar vid kontakt med trottoarer eller annat.
RPB (Rim Protection Bar) = Däck med fälgskydd.
M&S (Mud & Snow) = Däck med denna märkning är utvecklade för vinterförhållanden. Däck är inte alltid godkända vinterdäck för att det är märkta med M&S utan bör kollas upp extra.
PR Skikt = Indikation på däckets sidovägg slitstyrka beroende på hårdhet och tjockhet.
S1 = Däck som möter de nya bullernormerna.
Semi-Slick = Semi-racing däck
SealGuard = Hankooks självtätande massa invändigt tätar punktering
Slick = Racing däck
SG = Extra mjukt
SSR (Self Supporting Run flat Tire) = Punkteringsfria däck från Continental
Soft = Mjukt gummi
SoundAbsorber = Hankooks invändiga foam, en viss teknik för att minska däckbullret.
Supersoft = Extra mjukt gummi.
Studdable = Hålat däck förberett för dubb
TT (Tubetype) = Däck som behöver en slang.
V1 = Ny uppdaterad gummiblandning för bättre prestanda.
VSB (Vertical Serrated Band) = Däckets sidovägg består av små tunna lameller för en unik design.
XL (Extra Load) = Förstärkta däck med högre belastningsindex
XRP (Extended Runflat Performance)
Yellow = Mellanhårt gummi.
ZP = Runflat teknik av Michelin.
ZPS = Yokohamas förkortning för punkteringsfria däck
ZR = Hastighetsbetäckningarna V, W och Y. Se Hastighetsindex ovan. (Det finns ingen skillnad mellan ett R och ett ZR däck med samma hastighetsbeteckning, ZR står inte alltid på däcksidan.)
3PMSF = Vinterdäck med garanterad hög prestanda (3 Peak Mountain Snow Flake).
Ett däck som har märkningen demo har redan varit monterat och demonterat från en fälg, det kan även ha rullat en liten sträcka om max några kilometer. Däcket kan ha använts under följande omständigheter :
Ett demo däck är garanterat av tillverkaren som ett helt nytt däck. Däckets mönsterdjup har garanterat behållit sitt ursprungliga djup till minst 99%.
Demo däck har samma egenskaper som nya däck men säljs billigare med upp till 10% rabatt. Dessa däck garanterar fortfarande optimal säkerhet.
Det finns ofta en Gul och en Röd prick. Gul prick motsvarar lättaste delen på däcket och bör positionernas vid ventilen. Röd prick motsvarar högsta punkten på däcket och bör matchas mot lägsta punkten på fälgen. Många fälgar har en vit eller röd prick som motsvarar dess lägsta punkt.
Dessa prickar är alltså till för att minska mängden vikter som krävs för att balansera hjulet, när hjulet är helt balanserat så är det rätt oavsett vart märkningarna sitter. Det krävs även bra verktyg och noggrann mätning för att få bra balans och därför bör man överlåta detta till en däckverkstad och inte göra det själv. Prick eller ej så är det hela hjulet i kombination med bilens hjulupphängning som måste balanseras bra.