Rätt hjulinställning är avgörande för att bibehålla prestanda och säkerhet för din bil. På Tyred.se förstår vi vikten av regelbunden hjulinställning och vi är här för att erbjuda tjänster för att hålla din bil i rullning.
Hjulinställning refererar till vinklarna som bilens hjul har i förhållande till vägen. Med regelbunden hjulinställning så kan man förhindra ojämnt däckslitage, dålig körkänsla och ökad bränsleförbrukning. Korrekt hjulinställning leder till att du som förare kör säkert på vägen.
Vårt team av certifierade tekniker har många års erfarenhet av hjulinställning och använder de senaste verktygen och metoderna för att säkerställa exakt och precis hjulinställning.
Med nya nedsänkta lyftar klarar vi även av att göra hjulinställning på väldigt låga bilar.
Vi på Tyred.se i Oskarshamn utför hjulinställning på alla fyra hjulen men även enbart framvagnsinställning för de bilar där bakvagnen inte har några inställningsmöjligheter. Vi har dock gratis kontroll av hjulinställning! Det betyder att vi tar in bilen och sätter upp den i vår hjulinställningsmaskin som läser av hjulvinklarna med laser, ni får då ett papper på hur bilen står, helt kostnadsfritt. Därefter har ni möjlighet att avgöra om ni vill att vi ska fixa till bilen åt er, givetvis enbart om bilen står fel. Har bilen inga problem så är det helt kostnadsfritt!
Hjulinställning är en del av bilens underhåll som syftar till att justera vinklarna på bilens hjul. Detta inkluderar justering av camber, caster och toe.
Camber är vinklingen på hjulet i förhållande till marken, negativ camber innebär att hjulet i ovankant är vinklat inåt och positiv camber innebär att det är vinklat utåt.
Caster är vinklingen på hjulaxeln i förhållande till vertikalen, positiv caster innebär att hjulaxeln är framåtvinklad och negativ caster innebär att hjulaxeln är bakåtvinklad.
Toe är vinklingen på hjulen i förhållande till varandra, positiv toe innebär att hjulen pekar mot varandra och negativ toe innebär att hjulen pekar bort från varandra.
Genom att justera vinklarna på hjulen kan man förbättra bilens körkänsla, däckslitage, bränsleförbrukning och säkerhet. Det är viktigt att hålla hjulinställningen i kontroll för att säkerställa att bilen är säker och behaglig att köra.
Ja det är helt korrekt! Det är två olika termer som betyder i princip samma sak. Framvagnsinställning är en hjulinställning som man enbart gör på framvagnen. Detta var mer vanligt förr då det var få bilar som hade inställningsmöjligheter även på bakvagnen. Idag har de flesta bilar någon form av inställningsmöjligheter även på bakvagnen. Oftast rör det sig om toe-inställning men ibland har bilar även möjligheten att ställa in camber-vinkeln. Dessa fall är vanligare på bilar som är bak eller fyrhjulsdrivna.
Vi på Tyred.se har lång erfarenhet av hjulinställning på samtliga bilar på marknaden. Vi gör dagligen inställningar på en rad olika bilmärken på marknaden så som BMW, Audi, Tesla, Volvo, Mercedes, Volkswagen, Toyota, Kia och Polestar för att nämna några. Vi gör även inställningar på låga bilar och bilar med extrema hjulvinklar.
Det spelar ingen roll om ni har sommar eller vinterdäck på bilen när man gör hjulinställning. Då det är hjulvinklarna som man ställer in så kommer dessa vinklar att vara densamma oavsett vilka hjul som man har på bilen vid inställningstillfället. Däremot är det viktigt att bilens höjd inte kommer att förändras efter att man gjort hjulinställning!
Ska man sänka sin bil med antingen sänkningsfjädrar eller coilovers så är det viktigt att man har ställt in bilen ordentligt gällande bilens höjd innan man gör hjulinställning. Har ni monterat ett eftermarknads luftkit på bilen så är det viktigt att man har ett inställt körläge. Det är detta läge som är viktigt att man gör hjulinställning med. Höjer man eller sänker bilen från detta läge så kommer hjulinställningen ej att vara korrekt.
Vid montering av sänkningsfjädrar eller coilovers så är det också viktigt att man har kört med bilen under minst en vecka innan man gör hjulinställning. Detta är för att bilen ska sätta sig ordentligt innan man ställer in bilen. Skulle bilens höjd förändras efter att man gjort inställning så kommer det vi har ställt in inte att vara aktuellt längre.
Att bilen skakar när du kör med bilen har inte någon direkt koppling till hjulinställning över lag. Det har oftast med hjulen i säg att göra och då rekommenderar vi att man kollar över balanseringen på hjulen först. Detta kan i sin tur vara orsakat av flera faktorer så som t.ex. felaktiga navringar eller ojämn anläggningsyta på naven för att nämna några vanliga fall. Självklart hjälper vi er att kontrollera detta om ni upplever att bilen skakar.
Vi gör inställningar efter speciella önskemål på hjulvinklar för bilar inom motorsport så som Drifting, Racing, Rally och TimeAttack. Vi har gjort hjulinställning på många bilar inom Drifting t.ex. med väldigt goda resultat! Se några av dessa nedan: