Vi vet vilka vinterdäck just du behöver! Kör säkert i vinter med nya vinterdäck från Tyred.se, självklart till bäst pris. Vi erbjuder alla typer av vinterdäck för alla behov, väder och vägunderlag. Vi säljer vinterdäck från väletablerade märken till ett konkurrenskraftigt pris. Här hittar du allt från de bästa premium-däcken till lågprisdäcken, samtliga med upp till 40% lägre priser än det rekommenderade priset. Gör som våra andra kunder, spara tid och pengar du också.
Vi har lång erfarenhet inom däckbranschen och vår support svarar mer än gärna på dina frågor för att hitta rätt däck till dig. Vi har en enkel, trygg och billig lösning för att du ska bli en nöjd kund med dina vinterdäck. Vi hjälper även till med att hitta din närmaste däckverkstad där du kan boka tid för montering av dina nya vinterdäck. Klicka här för att hitta din närmaste verkstad i vårt nätverk med monteringspartners
Vår rekommendation när du ska köpa vinterdäck är att hellre välja ett däck med bättre kvalité än att låta priset styra. På vintern är vägförhållanden så pass skiftande att kvalitén på vinterdäcken spelar en stor roll för att du och dina nära ska känna er trygga i trafiken. Att köpa ett kvalitétsdäck gör en enorm skillnad på hur du klarar att manövrera din bil svårare situationer.
Många gånger märker vi även att man som konsument kollar på fel typ av vinterdäck för ändamålet. Det är väldigt viktig att man väljer det däck som är gjort för ändamålet för att man ska bli nöjd med sina nya vinterdäck och framför allt köra säkert på vägarna.
Vi på Tyred.se hjälper dig gärna att välja de däck som passar dig och din bil bäst.
Att köpa rätt vinterdäck handlar mycket om var i Sverige du kör och vad du prioriterar för egenskaper. Det finns både dubbdäck och två sorters odubbade däck (friktionsdäck) att välja mellan. Ett dubbdäck är det bästa/säkraste alternativet när det är riktigt packad snö och is medan ett friktionsdäck lämpar sig bäst vid mycket nysnö eller oplogade gator. När det är blöta vägbanor och snömodd så är ett europeiskt friktionsdäck det bästa alternativet.
Friktionsdäcken delas in i två underkategorier, nordiska friktionsdäck och europeiska friktionsdäck. Skillnaden ligger i olika gummiblandningar och uppbyggnaden av däcken. I Sverige har vi ett varierande klimat vilket gör att vi behöver däck som klarar alla olika skiftningar. Vi på Tyred.se råder er som kunder att välja ett bättre däck om plånboken tillåter, speciellt vintertid då man mer än någonsin behöver bra däck för att köra säkert.
Det vanligaste är att befolkningen i norra Sverige kör på mestadels dubbade vinterdäck och i södra Sverige kör man oftare på odubbade friktionsdäck. I vissa större städer är det förbjudet att köra på dubbdäck inne i centrum eller på vissa vältrafikerade gator. I storstäder kör därför mer än 50% på odubbade vinterdäck.
Läs mer under respektive däcktyp nedan. Självklart finns det även punkteringsfria vinterdäck samt c-däck för vintern. Dessa delas dock också in i de tre underkategorierna nedan. Så bara för att man t.ex. behöver ett C-däck till sin bil så behöver man fortfarande fundera ut vilken däcktyp man ska välja.
Dubbade vinterdäck: Vinterdäck med dubb. Främst anpassat för vinterklimat i norra Sverige eller mellersta och södra kusttrakter.
Fördelar:
Bäst grepp på is av alla vinterdäck, fungerar även bra på packad snö. Högst säkerhet.
Nackdelar:
Skapar mer vägljud än de övriga vinterdäcken. På vissa gator i Sverige är det förbjudet att använda dubbdäck. Får enbart användas en viss tidpunkt på året.
Nordiska friktionsdäck: Odubbade friktionsdäck. Främst anpassat för kallare vinterklimat i norra och mellersta Sverige.
Fördelar:
Bäst grepp på nysnö, fungerar även bra på is. Får användas året runt, men det är inget vi på Tyred rekommenderar.
Nackdelar:
Kan vara ostabilt i högre hastigheter och håller inte lika längre som Europeiska friktionsdäck. Kan vara farligt att använda på sommaren.
Europeiska friktionsdäck: Odubbade friktionsdäck. Främst anpassat för mildare vinter i södra sverige
Fördelar:
Bäst grepp på barmark och blöt/slaskig vägbana. Klarar högre hastigheter. Får användas året runt och klarar sommar bättre än de andra vinterdäcken.
Nackdelar:
Inte lika bra vinterdäck i de extremare vinterförhållanden. Hårdare gummiblandning.
Vår rekommendation när du ska köpa vinterdäck är att hellre välja ett däck med bättre kvalité än att låta priset styra. På vintern är vägförhållanden så pass skiftande att kvalitén på vinterdäcken spelar en stor roll för att du och dina nära ska känna er trygga i trafiken. Att köpa ett kvalitétsdäck gör en enorm skillnad på hur du klarar att manövrera din bil svårare situationer.
Många gånger märker vi även att man som konsument kollar på fel typ av vinterdäck för ändamålet. Det är väldigt viktig att man väljer det däck som är gjort för ändamålet för att man ska bli nöjd med sina nya vinterdäck och framför allt köra säkert på vägarna.
Vi på Tyred.se hjälper dig gärna att välja de däck som passar dig och din bil bäst.
EU-däckmärkning är en bra överblick som hjälper till att fatta beslut när man ska köpa däck, inklusive vinterdäck. Den infördes för att öka säkerheten, minska bränsleförbrukningen och därav minska miljöpåverkan av däck. För vinterdäck är det särskilt relevant att veta att däcket klarar av de svåra förhållanden som vintern kan utsätta oss för.
Det är dock viktigt att vara medveten om att EU-däckmärkningen inte ger dig all den information du behöver när det kommer till vinterdäck, särskilt här i norden. Den ger endast grundläggande information om däcket är avsett för vinterbruk (3PMSF-symbolen längst ner på etiketten) och om det är skapat för nordiska förhållanden (symbolen för is till höger om 3PMSF-symbolen).
Det är därför viktigt att överväga andra kritiska faktorer när du väljer vinterdäck. Att förlita sig enbart på EU-däckmärkningen kan ibland vara förvirrande och leda till mindre lämpliga val av däck. Det beror på att dessa betyg främst visar däckens prestanda på våt asfalt, vilket inte nödvändigtvis återspeglar hur bra de klarar snö och is. Många av de bättre vinterdäcken har därav ofta sämre värden på grund av sin mjuka gummiblandning.
Sammanfattningsvis är EU-däckmärkningen en användbar guide för att jämföra däckens generella prestanda, inklusive vinterdäck. Men när det handlar om din säkerhet och prestanda på vintervägarna är det klokt att ta hänsyn till specifika vinterkriterier när du gör ditt däckval. En bra idé är att kolla på fysiska däcktester. Eller helt enkelt kolla på vår egna "Tyred Rating" som vi anger på alla däck, baserat på säkerhet i trafiken.
Det finns flertalet varianter av vinterdäck så som dubbdäck eller odubbade vinterdäck (friktionsdäck). Vinterdäck ska idag vara märkta med 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake). Från den 1 december till 31 mars är det krav på vinterdäck när vinterväglag råder. Dubbdäck är tillåtet att använda under perioden 1 oktober till 15 april. Dubbdäck får användas även utanför denna period om det är eller befaras bli vinterväglag.
Däck som används åldras med tiden, vilket leder till att däcket blir hårdare och får sämre grepp. En viktig aspekt som påverkar däckets livslängd är hur däcket förvaras när det inte sitter på bilen. Ett vinterdäck ska förvaras rent, svalt och mörkt så håller det en bättre prestanda under längre tid. Vi samt våra leverantörer av vinterdäck förvarar däcken på ett optimalt sätt och klassar sina däck som nya i upp till tre år (vi på Tyred skriver dock alltid ut årtalet om det finns angivet samt att det är ett äldre däck under fakta om däcket). Symbolen "OLD" visas även i hörnet på bilden om däcket är tre år.
Skandinaviens däckorganisation, STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization) har gjort en oberoende test hos VTI (Väg och Transportforsknings Institutet) i Linköping (Sverige) för att visa att rätt lagring av nya däck innebär att de inte åldras. Det testet visade att oanvända 3 år gamla vinterdäck hade näst intill samma egenskaper på is som nya vinterdäck. Klicka här för att läsa denna PDF från VTI
Det är alltså inte så noga som man hör, att däck är färskvara och att däcken måste vara helt nyproducerade när man köper dem. Det går alltså utmärkt med ett äldre däck så länge dem är oanvända. Vår rekommendation och ett riktigt bra kap, är därför hellre ett äldre premiumdäck än ett nyare lågprisdäck.
Klicka här för att läsa mer om vilka datum, regler och lagar som gäller kring vinterdäck