Det finns en mängd olika sorters däck och vi på Tyred.se vill göra ditt val så enkelt som möjligt. Vår ambition är att du som kund kommer vara nöjd efter att har handlat hos oss. Vi lägger stor vikt vid kunskap och service samt sätter säkerhet och kvalité framför de stora förtjänsterna. Vi är övertygade om att du som kund med tiden kommer att inse att vi har rätt. Vi har använt flera algoritmer som gör det komplexa så enkelt som möjligt för dig som kund. Hos oss blir du inte lurad av generösa erbjudanden som senare inte passar din bil. Därför är Tyred.se ditt självklara val, nu och även framöver.
Tekniken inom däckindustrin accelererar i en rasande fart och komforten idag på däck är fascinerande med en komplex sammansättning av upp till 200 olika råmaterial. Uppbyggnaden och mönstret är centralt i den nya tekniken men designen har också blivit mer betydande.
Det finns många olika aspekter som man bör tänka igenom när man ska köpa nya däck till sin bil. Här har du några exempel:
Utifrån dessa aspekter så kan du göra en bedömning av vad som passar just dig och dina kriterier för ett bra däck. Detta är nämligen mycket individuellt och bygger på vilka egenskaper som du värdesätter. Kör man många mil i tjänsten så efterfrågar man oftast ett däck som kan rulla maximalt antal mil medans en kund med en sportbil efterfrågar ett däck med så bra prestanda som möjligt.
Vi svarar gärna på dina frågor ang vilka däck som just du skall köp, till din bil. Vi har lång erfarenhet av däck och fälgar. Tveka inte kontakta oss om det är något du undrar över. Klicka här för att komma till Kontakta oss.
Hur lätt rullar däcket? Det är detsamma som bränsleekonomi och graderas från A till E. Skillnaden mellan varje bokstav innebär en förändring av bränsleförbrukningen på mellan 2,5- 4,5% beroende på däckfabrikat. Läs mer under märkningar och symboler.
Våtegenskaper där greppet vid inbromsning på våt asfalt mäts och graderas från A till E, men inte med någon färgskala som rullmotståndsmätningen har. Skillnaden mellan varje grad innebär en minskning i stoppsträckan med ungefär 2,6 m för inbromsning vid 80 km/h . Läs mer under märkningar och symboler.
Ljud utanför bilen mäts i en tregradig skala och högre ljudnivå accepteras för bredare däck. Värdet som indikeras i etiketten är inte det inre som föraren uppfattar när denna kör, utan det yttre, som bidrar till akustiska föroreningar.
Efter att ett nytt däck har monterats är den rekommenderade inkörningssträckan ca 50 mil. Man bör även undvika kraftig acceleration, hårda inbromsningar och snabba svängar. När ett däck monteras på en fälg så används däckfett för att däcket ska glida på fälgen, detta fettet torkar efter ett tag och då sätter sig däcket ordentligt på plats.
När det gäller dubbade vinterdäck så gäller en lugn inkörning för att dubbarna ska sätta sig ordentligt i dubbhålen.
Viktigt är också att efterdra hjulen (bultarna/muttrarna) efter ca 10-20 mils körning.
Enligt lag så krävs det minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäck och 3 mm på vinterdäck. Dessa mått gäller alltid den delen av däcket som har sämst mönster. För att minska risken för vattenplaning och färdas säkert på våta vägar så rekommenderas minst 3 mm på sommardäck och 5 mm mönsterdjup på vinterdäck. Ett nytt sommardäck har ca 7-8 mm mönsterdjup medans ett vinterdäck har ca 9-10 mm mönsterdjup.
Minst 3 mm rekommenderas
Under 3 mm mönsterdjup minskar greppet snabbt vid vått väglag, för varje avsliten tiondels millimeter. Om dina däck börjar bli slitna, ta det extra försiktigt när det är vått på vägen.
Bästa däcken bak, alltid bästa greppet bak för säkerheten i bilen är bäst i en krock rakt framifrån
Mönstret på ett däck har stor betydelse för de egenskaper däcket får. Mönstret påverkar bland annat greppet mot underlaget, tåligheten, drivförmågan och vattendräneringen. Det påverkar också komfort, bullernivå och bränsleåtgång. Däckmönster kan delas in i fyra kategorier:
LÄNGSGÅENDE MÖNSTER
De längsgående mönstren, spåren, på däcken inverkar på riktningsstabiliteten och förmågan att dränera vatten från ett däck. De har även inverkan på ljudnivån.
TVÄRGÅENDE MÖNSTER
De tvärgående mönstren inverkar på driv- och bromsförmågan. Däck av denna typ dränerar vatten bra men låter mer.
SAJPNINGAR
Sajpningar är de små skårorna som finns på mönsterklackarna på ett däck. De har en positiv inverkan på driv- och bromsförmågan men är negativa för stabiliteten. Rätt placerade sajpningar förbättrar livslängd och ljudnivå på däck.
Sommardäck till bilar som tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetsklass som klarar bilens konstruktiva maxhastighet. Exempelvis är H-däck klassade för 210 km/h och om din bil går att köra fortare måste du ha sommardäck med högre hastighetsklass, vanligen V-däck (240 km/h). På äldre bilar behöver sommardäck inte ha en högre hastighetsklass än 180 km/tim (S-däck). På vinterdäck ska hastighetsklassen vara minst 160 km/tim (Q-däck). Hastighetsklassen anges med en bokstav efter dimensions beteckningen.
Däcken ska ha ett belastningsindex som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Belastningsförmågan anges i ”load index” och förkortas LI. Din däckspecialist kan tala om vilken axelbelastning din personbil måste klara och vilket LI detta motsvarar. Läs mer under märkningar och symboler.
Körstil, väder och lagring spelar en stor roll.
Däck åldras vanligen obetydligt innan det börjar användas. En korrekt lagring av däck i mörkt, svalt och torrt utrymme har en positiv inverkan på däckets ålder både nya som använda medan fel lagring minskar däckets ålder. Nya däck som lagrats rätt har fullgoda egenskaper i 3-5 år. Våra leverantörer har märkt sina däck med tillverkningsår, se mer under DOT märkning.
Du bör alltid kontrollera dina däck före ett skifte. Däcket ska bytas om det om det finns tendenser till sprickor, är hårt eller har skador även om mönsterdjupet är bra.
Däck som är mer än 10 år ska bytas oavsett slitage och visuellt tillstånd då det kan innebära trafikfara.
I Sverige är det tillåtet att byta dimensioner på däck och fälg. Förekommer byte till en dimension som inte ingår i bilens godkännande sker det dock på eget ansvar. Villkor för bytet är:
I övrigt gäller även som alltid att däck och fälg ska vara dimensionerade för bilens största axelbelastning och hastighetskapacitet.
Balansering gör att onödigt slitage minskar och reducerar dessutom vibrationer. Det skyddar också fjädringen, styrningen och lagren på ditt fordon. Be en däckexpert balansera hjulen när däcket byts ut eller när du köper nya.
Felaktig balansering leder till:
Ventilerna tillverkas vanligtvis i gummi och påverkas också ju äldre de blir. En billig "försäkring" är att byta ut dem när du köper nya däck. Vid höga hastigheter kan en sprucken och sliten ventil böja sig av centrifugalkraften och medföra en lufttrycksförlust i däcket. Ventilhatten skyddar luften från att läcka ut snabbt och smuts från att komma in. Kontrollera ventilerna och ventilhattarna för att bibehålla korrekt lufttryck.
Be din verkstad att ALLTID byta dina ventiler när du köper nya däck!
Om dina däck har olika mönsterdjup mellan fram och bakaxel och du har dimensioner som du kan montera både fram och bak. Då anser vi på Tyred att du ska montera de bästa däcken bak på bilen. Detta av förklarliga skäl till att man alltid vill ha grepp i bakvagnen för att kunna häva en sladd på lättast möjliga sätt vid t.ex. en vattenplaning.
Att ha de bästa däcken fram kan många tycka låter rimligast då man lättare klarar sig utan att få vattenplaning. Det kan stämma i många fall men OM du får en vattenplaning eller tappar kontrollen av din bil så är det viktigt att bilen håller sig stabil på vägen vilket är mycket svårt med sämre däck bak på bilen.
Då en vattenplaning oftast kommer som en överraskning så blir det mer av en chock vilket gör att det är lätt att man gör hastiga ratt-rörelser, att bilen då understyr lättare med sämre däck fram kan vara en fördel då den inte kastar bilen in i en hastig sladd.
Bilen är nämligen skapad för att klara av en krock rakt framifrån bättre än en krock från sidan. Därav är det viktigt att ha de bästa däcken bak på din bil. Det är den riktlinje som vi går efter men sedan finns det många andra faktorer som gör att det inte alltid är lämpligast.
En del däck har rotationsriktning och anges då av en symbolisk pil. Det är då mycket viktigt att de monteras korrekt på fälgen. En pil som anger rullriktning, gäller främst vinterdäck.
Däck som inte har rotationsriktning har instansat inside/outside på däcksidan, vilket betyder att mönster ska gå åt samma håll på båda sidor av axeln.
Kontrollera lufttrycket i dina däck regelbundet, gärna en gång i månaden. Luften i dina däck bär upp bilens tyngd och påverkar därför bilens egenskaper på vägen. Däcktrycket ska alltid kontrolleras när däcken är kalla. Om du kontrollerar dem varma, lägg på 0,2 bar till rekommenderat lufttryck. Moderna bilar är oftast utrustade med däcktryckskontroll som indikerar när trycket ändras, läs mer under TPMS.
Ett korrekt lufttryck sparar bränsle och ökar livslängden. Information om rätt tryck i däcken finner du i instruktionsboken eller vid dörrsidan vid förarplatsen eller vid tanklocket.
Personbilars samtliga däck ska vara av samma typ och man får inte blanda dubbdäck, dubbfria vinterdäck och sommardäck på bilen.
Det rekommenderas att använda samma fabrikat/modell av däck på bilens alla fyra hjul, men om man ska blanda olika bör man åtminstone ha samma på samma axel. Om inte alla däck behöver bytas bör man åtminstone byta parvis, så att däcken på samma axel är i likvärdigt skick. Däcken med bäst grepp ska då monteras bak på bilen.
Undvik att köra in i trottoarkanter eller annan form av kantstötning. Däck och fälg kan uppenbarligen ta skada, men också andra vitala delar av bilen. En kantstötning kan påverka hjulinställningen på din bil vilket leder till ett ojämnt däckslitage. Eventuell skada som uppstår vid kantstötning behöver inte bli uppenbar omgående men kan skapa olyckor under färd.
Det är mycket viktigt att bilens samtliga hjul är rätt inställda. Felaktigt inställda hjul påverkar bilens köregenskaper och leder till att däcken slits ojämnt. En regelbunden kontroll av inställningarna på bilen gör att du slipper ojämnt slitage eller onormalt snabbt slitage på dina däck eller att bilen drar extra mycket bränsle.
Däckmarknaden av idag utgörs av radialdäck. År 1946 introducerades radialdäcket på marknaden och det kom att bli en succé; tidigare användes så kallade diagonaldäck. Skillnaden mellan radialdäck och diagonaldäck är textilcordens placering mot däckens rullriktning. I ett diagonaldäck var dessa placerade diagonalt mot rullriktningen och i radialdäck placeras de radiellt mot rullriktningen. Övergången kom att förbättra däckets egenskaper enormt och idag är det som sagt i stort sett endast radialdäck som säljs.
Även om olika däck skiljer sig åt i egenskaper så har de i regel mer eller mindre samma uppbyggnad: