Friktionsdäck har sick-sackformade spår i mönstret som kallas sajpningar. Sajpningarnas kanter skapar grepp på snö och is.
De Nordiska friktionsdäcken har fler sajpningar än de centraleuropeiska. Orsaken är att friktionsdäcken får sitt fäste med de gummikanter som sajpningarna ger. Fler sajpningar ger alltså ett bättre grepp.
De Nordiska däcken har en gummiblandning och ett mönster som är mer anpassade till is och snö medan de Centraleuropeiska är mer anpassade till barmark och högre hastigheter. Det gör att de Centraleuropeiska däcken tappar så mycket av sina vinteregenskaper att de inte är lämpliga på svenska vägar.
En annan skillnad är däckets slitbanekant. Det Nordiska friktionsdäcken har i allmänhet en vassare kant i änden av slitbanan medan det Centraleuropeiska är mer rundade likt ett sommardäck. Orsaken är att de Centraleuropeiska däcken behöver större stabilitet för att klara högre hastigheter. Det på bekostnad av egenskaperna på is och snö.