tyred.se
MENY
Din däck- och fälgspecialist Tryggt och säkert Proffs sedan 1992

Köp Nordiska friktionsdäck snabbt online 

Riktig vinter kräver riktiga vinterdäck, det självklara valet av däck!

eu-sign
Eller välj din bilmodell
Köp nya däck, fälgar och kompletta hjul billigt online Välj din bilmodell nedan, vi fixar resten
Sök efter reg.nummer
Skriv in dimensionen nedan Glöm inte att kolla på de dimensioner du har idag!
205 / 55 R 16
Närbild på däck.
Bredd
Höjd i profil
Tum i diameter
100% Passningsgaranti på alla Nordiska friktionsdäck
Köp Nordiska friktionsdäck för vinterväglag
Vinterdäck - Nordiskt friktionsdäck

Se de populäraste nordiska friktionsdäcken nedan

Hankook Winter i*Cept iZ2 W616
C F 72
I lager
Från 525 kr/st
Roadmarch Winterxpro 888
C D 70
I lager
Från 695 kr/st
Nokian Nordman RS2 Suv
C F 72
I lager
Från 846 kr/st
Michelin X-Ice Snow
C F 69
I lager
Från 1.130 kr/st
Goodyear UltraGrip Ice SUV G1
B E 69
I lager
Från 1.448 kr/st
Pirelli Winter Ice Zero FR
C E 68
I lager
Från 1.113 kr/st
Goodyear Ultra Grip Ice 2
C D 71
I lager
Från 1.674 kr/st
Sailun Ice Blazer Arctic
C F 70
I lager
Från 673 kr/st
Continental VikingContact 7
C D 72
I lager
Från 951 kr/st
Continental VikingContact 6
D E 71
Få kvar
Från 481 kr/st
Michelin X-Ice XI3
C F 71
I lager
Från 1.278 kr/st

Varför ska man använda nordiska friktionsdäck i Sverige?

Friktionsdäck har sick-sackformade spår i mönstret som kallas sajpningar. Sajpningarnas kanter skapar grepp på snö och is. 

De Nordiska friktionsdäcken har fler sajpningar än de centraleuropeiska. Orsaken är att friktionsdäcken får sitt fäste med de gummikanter som sajpningarna ger. Fler sajpningar ger alltså ett bättre grepp. 

De Nordiska däcken har en gummiblandning och ett mönster som är mer anpassade till is och snö medan de Centraleuropeiska är mer anpassade till barmark och högre hastigheter. Det gör att de Centraleuropeiska däcken tappar så mycket av sina vinteregenskaper att de inte är lämpliga på svenska vägar. 

En annan skillnad är däckets slitbanekant. Det Nordiska friktionsdäcken har i allmänhet en vassare kant i änden av slitbanan medan det Centraleuropeiska är mer rundade likt ett sommardäck. Orsaken är att de Centraleuropeiska däcken behöver större stabilitet för att klara högre hastigheter. Det på bekostnad av egenskaperna på is och snö.