tyred.se
MENY
Din däck- och fälgspecialist Tryggt och säkert Proffs sedan 1992

Köp Nordiska friktionsdäck snabbt online 

Riktig vinter kräver riktiga vinterdäck, det självklara valet av däck!

eu-sign
Eller välj din bilmodell
Köp nya däck, fälgar och kompletta hjul billigt online Välj din bilmodell nedan, vi fixar resten
Sök efter reg.nummer
Skriv in dimensionen nedan Glöm inte att kolla på de dimensioner du har idag!
205 / 55 R 16
Närbild på däck.
Bredd
Höjd i profil
Tum i diameter
100% Passningsgaranti på alla Nordiska friktionsdäck
Köp Nordiska friktionsdäck för vinterväglag
Vinterdäck - Nordiskt friktionsdäck

Se de populäraste nordiska friktionsdäcken nedan

Kumho iZen KW31
E F 70
Få kvar
Från 294 kr/st
Hankook Winter i*Cept iZ2 W616
C F 72
I lager
Från 608 kr/st
Continental VikingContact 7
C E 71
Få kvar
Från 862 kr/st
Nokian Nordman RS
E F 72
I lager
Från 602 kr/st
Hankook Winter I*Cept IZ2 W616
C F 72
Få kvar
Från 935 kr/st
Nokian Hakkapeliitta R2 Suv
B F 72
I lager
Från 846 kr/st
Landsail Winter Lander Nordic
C E 72
Få kvar
Från 722 kr/st
Nankang Ice Activa Ice-1
E E 71
Få kvar
Från 568 kr/st
Nokian Hakkapeliitta R2
E F 72
I lager
Från 590 kr/st
Nokian Nordman RS2
B F 72
Få kvar
Från 599 kr/st
Nokian Nordman RS2 Suv
C F 72
I lager
Från 1.053 kr/st

Varför ska man använda nordiska friktionsdäck i Sverige?

Friktionsdäck har sick-sackformade spår i mönstret som kallas sajpningar. Sajpningarnas kanter skapar grepp på snö och is. 

De Nordiska friktionsdäcken har fler sajpningar än de centraleuropeiska. Orsaken är att friktionsdäcken får sitt fäste med de gummikanter som sajpningarna ger. Fler sajpningar ger alltså ett bättre grepp. 

De Nordiska däcken har en gummiblandning och ett mönster som är mer anpassade till is och snö medan de Centraleuropeiska är mer anpassade till barmark och högre hastigheter. Det gör att de Centraleuropeiska däcken tappar så mycket av sina vinteregenskaper att de inte är lämpliga på svenska vägar. 

En annan skillnad är däckets slitbanekant. Det Nordiska friktionsdäcken har i allmänhet en vassare kant i änden av slitbanan medan det Centraleuropeiska är mer rundade likt ett sommardäck. Orsaken är att de Centraleuropeiska däcken behöver större stabilitet för att klara högre hastigheter. Det på bekostnad av egenskaperna på is och snö.