MENY
Din däck- och fälgspecialist Tryggt och säkert Proffs sedan 1992

Köp Nordiska friktionsdäck billigt online

Det självklara valet när det är vinter på riktigt. Snabb leverans på nordiska friktionsdäck

eu-sign
Välj din bilmodell här
Köp nya däck, fälgar och kompletta hjul billigt online Välj din bilmodell nedan, vi fixar resten
Sök efter reg.nummer
Skriv in dimensionen nedan Glöm inte att kolla på de dimensioner du har idag!
205 / 55 R 16
Närbild på däck.
Bredd
Höjd i profil
Tum i diameter
100% Passningsgaranti på alla Nordiska friktionsdäck
Köp Nordiska friktionsdäck för vinterväglag
Nordiska vinterdäck, mjukare gummiblandning för det kallare klimatet

Se de populäraste Nordiska friktionsdäcken nedan

Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV
B D 71
I lager
Från 2.754 kr/st
Michelin X-Ice Snow
C E 69
Få kvar
Från 1.164 kr/st
Bridgestone Blizzak DM-V3
E E 71
Få kvar
Från 1.051 kr/st
Bridgestone Blizzak Ice
E E 72
I lager
Från 752 kr/st
Nokian Tyres Hakkapeliitta R3 SUV
B E 72
Få kvar
Från 1.311 kr/st
Continental VikingContact 7
D D 72
Få kvar
Från 968 kr/st
Goodyear UltraGrip Ice 3
B E 70
I lager
Från 1.225 kr/st

Varför ska man använda nordiska friktionsdäck i Sverige?

Ett nordiskt friktionsdäck är ett odubbat vinterdäck som är särskilt framtaget för våra nordiska vinterförhållanden, kyliga vintrar där packad snö och is är förekommande. Det är alltså ett friktionsdäck med så bra isgrepp som möjligt utan att använda dubbar. 

Den största skillnaden mellan de nordiska och europeiska friktionsdäcken är att de nordiska har en mjukare gummiblandning för lägre temperaturer och ett mönster som är mer anpassat till snö och is. Generellt sätt har de nordiska friktionsdäcken fler sajpningar som förbättrar däckets laterala egenskaper, detta innebär mer rörelse i gummit vilket i sin tur leder till bättre grepp på halt vägunderlag. 
De europeiska friktionsdäcken har en något hårdare gummiblandning som lämpar sig för bättre mild vinter med barmark, blött eller moddigt underlag samt högre hastigheter. 

En annan skillnad är däckets slitbanekant. Ett nordiskt friktionsdäck har i allmänhet en vassare kant i änden av slitbanan medan ett europeiskt är mer runt likt ett sommardäck. Orsaken är att de Europeiska däcken behöver större stabilitet för att klara högre hastigheter. Det på bekostnad av egenskaperna på is och snö.

Fördelar och nackdelar med nordiska friktionsdäck

Den största fördelen med nordiska friktionsdäck är att de har exceptionellt bra grepp på is. Dubbdäck presterar fortfarande bäst överlag men många nordiska friktionsdäck ur premiumsegmentet uppnår idag näst intill motsvarande resultat.

För många är det en klar fördel att det inte finns någon tidsbestämmelse som säger när du får och inte får använda nordiska friktionsdäck. Till skillnad från dubbdäck så är tillåtet att köra med nordiska friktionsdäck året runt, med det sagt så är det inte alltid rekommendera.

Desto mjukare gummiblandning ett däck har desto mer ökar rullmotståndet mot vägunderlaget som i sin tur påverkar däckets slitage samt att bilens bränsleförbrukning försämras. Det är även så att gummiblandningens hårdhet regleras av temperaturen utomhus, desto varmare temperatur det är utomhus desto mjukare blir gummit.
Det är därför extra viktigt att byta till sommarhjul i god tid när man kör med nordiska friktionsdäck, genom att minska körtiden på sen vår och tidig höst får ni både bättre prestanda och bättre livslängd med denna däcktyp.
Det är lätt hänt att man som ovetande fortsätter att köra med sina nordiska friktionsdäck när utomhustemperaturen stiger då däcken ofta upplevs ha bra komfort och låg ljudnivå men faktum är att bromssträckan på bar mark blir dålig i samband då däcken blir för mjuka.

Har man som avsikt att bruka däcken hela året runt är det därför bättre att välja ett europeiskt friktionsdäck.