Det är ett system som blir allt vanligare i nya bilar och är avsett till att hjälpa dig som förare att hålla koll på rätt lufttryck i dina däck. Anledningen till att man tog fram TPMS är för att det skonar både miljön och räddar liv. Att ha rätt lufttryck i dina däck är viktigare än vad du tror. Enligt EU förordningen 661/2009 ska alla bilar som är typgodkända efter november 2012 eller nya bilar som är sålda efter november 2014 ha TPMS.Klokt med rätt däcktryck!
Du sparar pengar och värnar om miljön genom att:
När det gäller TPMS så finns det två olika system som används idag. Det kallas direkt eller indirekt TPMS.
Direkt TPMS är ett avancerat system som använder sig av olika sensorer som sitter bakom ventilen i varje hjul. På så sätt kan man avläsa exakt vilket lufttryck och temperatur det är i varje hjul. Nackdelen med det här systemet är att det är dyrt och kräver att man normalt måste programmera sensorerna i varje hjul så att de kan ”kommunicera” med din bil. Fördelen med det här systemet är att det märks direkt om det är dåligt lufttryck och på så sätt kan varna mycket tidigare än ett indirekt system, vilket kan vara direkt avgörande om en svår situation uppstår.
Indirekt TPMS är ett system som egentligen mäter om det är någon skillnad på rotationshastighet mellan de olika hjulen på din bil, detta avläses då med hjälp av bilens ABS-system. Skulle då lufttrycket sjunka i något däck så rullar det snabbare än de andra hjulen på bilen, det indikerar en lampa i instrumentpanelen som varnar om lågt lufttryck. Nackdelen med det här är att systemet inte är lika exakt och att man inte får reda på vilket av hjulen som har dåligt lufttryck. Fördelen med det här systemet är att det inte behöver någon extra utrustning i dina hjul, med andra ord en billigare lösning.
När man skiftat däcken inför säsongen kan en varningslampa börja lysa. Det beror på att den varnar för däcktrycksfel, att systemet i sig är inaktivt och eller inte fungerar korrekt, det kan såklart bero på flera olika saker som vi förklarar nedan.
Kontrollera ALLTID att du har rätt däcktryck först!
1. Om bilen varit upplyft så kan lampan börja lysa som en säkerhetsvarning ifall du bytt däck på bilen, den vill då att du ska bekräfta att däcktrycket är korrekt. De gör du i bilens dator ofta under menyn däcktryck.
2.Om dimensionen på däcken är utbytta mot tidigare så kan lampan börja lysa för att rullomkretsen har ändrats, den börjar då ofta lysa efter att man kört en sväng med bilen. Då måste också däcktrycket bekräftas i menyn för att lampan ska slockna.
3.Om lampan börjar lysa så kan det också bero på att hjul har monterats på bilen som inte har TPMS ventiler, eller så behöver bilen en OBD programmering. Om bilen i fråga har ett direkt TPMS system original så bör den utrustas med TPMS-sensorer på samtliga hjul, såväl sommar som vinter.
4. Om lampan börjat lysa så kan dina TPMS ventiler vara förstörda och eller att batteriet är slut, det krävs då att de behöver bytas ut. Det kan kontrolleras hos en verkstad med TPMS verktyg. Givetvis något vi på Tyred strävar efter att våra monteringsverkstäder ska ha så de har möjlighet att hjälpa er som kunder i sådana fall.
Vissa bilmodeller "hittar" sina sensorer efter en stunds körning förutsatt att TPMS ventilerna är programmerade till din bil. Andra bilmodeller har ett sämre minne och behöver alltid OBD programmeras efter varje däckskifte, med andra ord så kan inte bilen hålla fler än fyra stycken sensorer i minnet.
En OBD programmering, kräver ett specialinstrument med dator eller handdator och kan endast göras hos en verkstad mot en kostnad. Vi på Tyred.se debiterar 75kr/hjul för en sådan programmering vilket vi tycker är en rimlig kostnad.